طراحی سایت چیست؟ یادگیری طراحی سایت را از کجا شروع کنیم؟

اگر به طراحی سایت علاقه دارید اما تجربه ای در این زمینه ندارید تا پایان این مقاله با رشد دانا همراه باشید تا به شما بگوییم طراحی سایت چیست و چگونه می توانید یک طراح حرفه ای در این زمینه شوید.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت چیست؟
طراحی سایت به ساخت و راه اندازی صفحات وب سایت گفته می شود که معمولاً با کدنویسی به زبان های برنامه نویسی مختلف و یا با استفاده از قالب های آماده انجام می شود. در ابتدا وب سایت ها به زبان HTML نوشته می شدند، سپس با توسعه وب طراحی با استفاده از جداول مخفی در صفحه و زبان HTML منسوخ شد و از زبان CSS استفاده شد. به زبان ساده تر، تعریف طراحی وب، ایجاد صفحات وب یا طراحی مجدد و بهینه سازی وب سایت های قدیمی است که در اینترنت انجام می شود.

چه ابزارهایی برای طراحی سایت وجود دارد؟
اولین و مهمترین چیزی که برای طراحی وب نیاز دارید یک کامپیوتر است. این کامپیوتر یا لپ تاپ باید قدرت کافی برای اجرای برنامه های گرافیکی و کدنویسی را داشته باشد و در حین کار تا حد امکان خاموش یا فریز نشود تا تلاش شما بیهوده نباشد. اگر می خواهید بدانید که سایر ابزارها و مهارت های ضروری در طراحی سایت چیست، می توانید به تسلط بر زبان های برنامه نویسی و فریمورک های مرتبط اشاره کنید.

چه ابزارهایی برای طراحی سایت وجود دارد؟ رشدانا

انواع طراحی سایت چیست؟
به طور کلی، سایت ها به دو دسته تقسیم می شوند که شامل سایت های استاتیک و سایت های پویا می شود. در زیر به شما خواهیم گفت که هر کدام از آنها چه عملکردهایی دارند و در چه زمینه هایی استفاده می شوند.

سایت های استاتیک
در قسمت قبل شما به طور کامل با وظایف شغل بک اند و کار فرانت اند آشنا شده و وظایف هر کدام را درک کرده اید. با این مقدمه به توضیح سایت استاتیک می پردازیم. با این نوع سایت ها فقط قسمت front-end انجام می شود و هر صفحه از سایت به صورت جداگانه بر روی سرور بارگذاری می شود.

با سایت های استاتیک امکان تغییر محتوای سایت توسط مدیر آن وجود ندارد و برای این کار یا باید طراح سایت استخدام کنید یا طراحی سایت را یاد بگیرید! البته این روزها به دلیل وجود سیستم های مدیریت محتوای پیشرفته مانند وردپرس، استفاده از سایت های استاتیک بسیار کمتر شده است. به طور معمول، این نوع سایت ها برای شرکت های کوچک یا سایت های ویترینی استفاده می شوند که نیازی به تغییر زیادی در محتوا ندارند.

سایت های پویا
سایت های داینامیک به دلیل پویایی خود دارای هر دو بخش front-end و back-end هستند. در این نوع طراحی وب سایت، بک اند وظیفه پویایی وب سایت را بر عهده دارد. ماهیت پویا بودن سایت به این معنی است که تمام محتوای سایت توسط مدیر سایت قابل تغییر است. تا بتوانید هر روز مطالب جدید و در حال تغییر را در سایت خود آپلود کنید. نمونه هایی از این نوع سایت ها سایت های خبری و مجلاتی هستند.

طراحی سایت را از کجا شروع کنم؟
امروزه که کسب و کار اینترنتی در حال رونق است، افراد زیادی به این گونه مشاغل از جمله طراحی سایت علاقه مند هستند. همچنین، از آنجایی که بسیاری از کسب و کارهای سنتی اکنون به صورت آنلاین در حال حرکت هستند و مسیر خود را تغییر می دهند، بازار کار برای طراحی وب سایت محبوب شده است. اما اولین سوالی که پیش روی تازه واردان این عرصه می شود این است که از کجا باید شروع کرد و چگونه در این مسیر حرکت کرد. در زیر به سه مرحله اساسی و ضروری برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت می پردازیم.


حتما بخوانید: چگونه و از کجا شروع به ایجاد یک وب سایت کنیم؟


با کار طراح وب آشنا شوید
قبل از اینکه برای شرکت در سمینارهای مختلف بروید، بهتر است در مورد شغل و وظایف طراحان سایت و راه های کسب درآمد از این راه تحقیق کنید و با فراز و نشیب های این مسیر آشنا شوید. در گام اول باید با دقت فکر کنید و ببینید آیا واقعاً به طراحی وب سایت علاقه دارید یا صرفاً برای درآمد آن را انتخاب کرده اید؟ در واقع باید بدانید که علاقه یکی از اساسی ترین چیزهایی است که باعث پیشرفت شما در هر کاری می شود. همچنین اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد عنوان شغلی و درآمد طراحان وب سایت کسب کنید تا با انگیزه کافی وارد این عرصه شوید.

شروع به طراحی سایت کنید

تجربه لازم در طراحی سایت را بدانید
برای طراحی و راه اندازی سایت به تیمی با تخصص های مختلف نیاز است. اگر می خواهید به عنوان طراح سایت فعالیت کنید، ابتدا جایگاه خود را در این تیم مشخص کنید. ایجاد طرح اولیه سایت، فرم اشکال گرافیکی، تصویرسازی، طراحی لوگو و ... بر عهده گرافیست است و لازم است این کار با خلاقیت و انگیزه کافی انجام شود. توسعه دهنده سمت کلاینت یکی دیگر از اعضای این تیم است که مسئولیت طراحی رابط کاربری یا پوسته سایت را بر عهده دارد. همچنین توسعه دهنده سمت سرور یکی دیگر از سمت های تیم طراحی وب سایت است که مسئولیت ارتباط بین مرورگر و سرور را بر عهده دارد.

با بهترین راه ها آشنا شوید بالاتر است
تحصیل در زمینه طراحی سایت

دوره طراحی سایت چگونه کار می کند و چه مراحلی دارد؟
قبل از اینکه مراحل یادگیری طراحی وب سایت را طی کنید، باید بدانید که به عنوان یک طراح حرفه ای چه نیازهایی دارید. اکثر مردم نمی دانند که مراحل تسلط بر این حرفه چگونه است و در ابتدا دچار سردرگمی می شوند. سوالاتی مانند چه ابزارهایی برای این کار مورد نیاز است؟ کدام زبان های برنامه نویسی را یاد بگیرید و چگونه یک حرفه ای برنامه نویسی شوید از جمله سوالاتی است که احتمالاً با آن روبرو شده اید. در زیر به شما خواهیم گفت که چه مراحلی را برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت باید طی کنید.

مرحله اول
از گذشته، فناوری‌های مختلفی بر جذابیت فرآیند طراحی وب‌سایت تأثیر گذاشته‌اند و همه این فناوری‌ها به زبان HTML منتهی می‌شوند. این زبان نشانه گذاری اولین مهارتی است که باید کسب کنید. بزرگترین برنامه نویسان کار خود را با استفاده از این زبان آغاز کردند. HTML برای ایجاد بدنه اصلی و ساختار کلی صفحات سایت استفاده می شود. این زبان به کمک تگ ها کار می کند و در واقع این تگ ها عناصر مورد استفاده در صفحات وب را مشخص می کنند.

مرحله دوم
همانطور که گفتیم، با استفاده از زبان HTML قادر خواهید بود ساختار کلی صفحات وب را ایجاد کنید، اما این صفحات کاربر پسند به نظر نمی رسند. بنابراین شما به زبان دیگری نیاز دارید تا آن نقاط ضعف را به خوبی پوشش دهد. یکی از زبان هایی که برای زیباسازی صفحات وب استفاده می شود CSS نام دارد. مانند HTML، CSS نیز نوعی زبان نشانه گذاری است که ساختار صفحات وب سایت را شکل می دهد، از ترتیب عناصر گرفته تا تغییر رنگ ها و فونت ها. این زبان به شما کمک می کند رنگ ها، فونت ها، اندازه ها، ابعاد، نحوه چیدمان عناصر و غیره را تعریف کنید. از این رو، یادگیری برای تبدیل شدن به یک طراح وب ضروری است.

سطح سوم
هنگامی که بر HTML و CSS تسلط پیدا کردید، به خوبی در مسیر طراحی و اجرای صفحات وب استاتیک خواهید بود. اما این روزها کمتر سایتی وجود دارد که ثابت باشد. زیرا اکثر کاربران به دنبال سایت های تعاملی و پویا هستند و مایلند از امکانات آن بیشتر استفاده کنند. پویایی سایت حس بهتری به کاربر می دهد. یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی مورد استفاده برای ایجاد وب سایت های پویا جاوا اسکریپت نام دارد. این زبان سطح بسیار بالایی دارد و مبتنی بر ابژه و تفسیر است.

سومین قدمی که برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت باید بردارید، یادگیری و تسلط بر زبان جاوا اسکریپت است. این زبان را می توان در برنامه نویسی سمت سرور، برنامه های کاربردی موبایل، بازی ها و سایر برنامه های تخصصی دسکتاپ استفاده کرد. به عبارت دیگر جاوا اسکریپت یک زبان همه کاره است و یادگیری آن برای طراحان وب سایت بسیار ضروری است.


حتما بخوانید: جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟

مرحله چهارم
وقتی سه زبان برنامه نویسی را که تا به حال به آن اشاره کردیم را یاد بگیرید، می توانید به طور کامل یک سایت طراحی کنید. اما امروزه سایت ها علاوه بر داشتن ظاهری زیبا نیازمند منطق مناسب نیز هستند. به همین دلیل، نیاز به ساخت سایت هایی وجود دارد که به درستی نیازهای کاربران را پیاده سازی و رسیدگی کنند. اگر قصد دارید به عنوان یک برنامه نویس سرور یا حتی یک برنامه نویس Full Stack کار کنید، باید این دسته از زبان های برنامه نویسی مانند PHP را یاد بگیرید.

حتما بخوانید: هر آنچه باید در مورد PHP بدانید

مرحله پنجم
یکی از مراحل مهم یادگیری طراحی سایت که همه باید در طول مسیر با آن آشنا شوند سئو یا بهینه سازی وب سایت است. بسیاری از طراحان تصور می کنند که سئو در زمینه کاری آنها نیست، در صورتی که یکی از عوامل موثر در بهینه سازی سایت طراحی صحیح و اساسی آن است که بدون شک متعلق به طراح است. برای مثال کاربردپذیری یکی از اصول مهم سئو است که به دانش و مهارت طراح بستگی دارد.

برای طراحی سایت چه زبان هایی را یاد بگیریم؟
اگر در این زمینه تحقیق کرده باشید، احتمالاً به نام های زیادی برخورد کرده اید. همانطور که گفته شد یکی از سوالاتی که متقاضیان یادگیری طراحی وب با آن روبرو هستند این است که چه زبانی را باید یاد بگیرند یا اینکه آیا یادگیری تمام زبان های موجود ضروری است؟

زبان های برنامه نویسی سایت

بدون شک در بین تمامی زبان های برنامه نویسی، برخی از آنها کارآمدتر و پایه ای هستند. از طرف دیگر، یادگیری همه زبان ها تقریبا غیرممکن است و همه آنها برای شما کار نمی کنند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در هر قسمت از طراحی سایتی که روی آن کار می کنید یکی از زبان های مرتبط با همان رشته را انتخاب کنید و در همان زمینه کاملاً مهارت پیدا کنید. در قسمت قبل وقتی مراحل یادگیری طراحی سایت را معرفی کردیم، در مورد یادگیری چند زبان مهم در این زمینه توضیح دادیم. زبان های برنامه نویسی به طور کلی از نظر کارایی در طراحی سایت به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

سمت کاربر
سمت سرور
زبان هایی که مربوط به طراحی بصری هستند و در تماس مستقیم با کاربر، گربه هستند یک نفر در ساخت آن نقش دارد. برای این منظور حضور یک نفر حرفه ای در زمینه Front-End (Front-End) و یک نفر دیگر با عنوان متخصص Back-End (Back-End) در تیم طراحی الزامی است.

وظایف جبهه چیست؟
قسمت جلویی سایت شامل تمامی کدهای سایتی است که در معرض دید عموم قرار می گیرد. تمامی ویژگی های مربوط به ظاهر سایت که پس از ورود به هر سایتی مشاهده می کنید شامل این تم می باشد. برای طراحی و توسعه فرانت اند یک سایت، باید به زبان های برنامه نویسی مانند: HTML، CSS و جاوا اسکریپت مسلط باشید.

لازم به ذکر است برای طراحی پروژه های بزرگ و حرفه ای نیاز به همکاری یک گرافیست است که ابتدا قسمت های مختلف سایت را با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی طراحی کرده و سپس متخصص فرانت اند آن ها را به کدهای قابل فهم برای سیستم

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی Frontend
وظایف بک آفیس چیست؟
باطن سایت در واقع کدهای سمت سرور و کدهایی است که کاربران سایت نمی بینند. متخصص Back-end که به عنوان بخشی از یک تیم یا به صورت انفرادی کار می کند، مسئول کدگذاری ساختار و ستون های اصلی سایت است. به عبارت دیگر تمامی امکانات و توابع سایت در این قسمت کدگذاری شده است که معمولاً از زبان های برنامه نویسی پایتون، ASP و PHP برای این منظور استفاده می شود.

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی Backend
چگونه یک طراح وب موفق شویم؟
باید بدانید که هر علمی مانند اقیانوسی است که پایانی ندارد و شما اطلاعات کمی در مورد آن دارید. طراحی سایت نیز از این قاعده مستثنی نیست و هیچ نقطه پایانی برای این مهارت وجود ندارد. به خصوص که زبان های برنامه نویسی و منابع و مراجع آنها هر روز به روز می شوند و باید دانش خود را دائما به روز کنید. در این بخش نکات مهمی را برای حرفه ای شدن در این زمینه با شما به اشتراک می گذاریم.

مسئولیت های طراح سایت

انجمن CodePen
هنگامی که زبان های برنامه نویسی را یاد گرفتید، وقت آن است که به انجمن CodePen بپیوندید تا دانش خود را تکمیل و به روز کنید. در این انجمن آنلاین، می توانید کدی که نوشته اید را در شبکه های مختلف به اشتراک بگذارید و با استفاده از نظرات سایر متخصصان این حوزه، آن را ویرایش کنید. CodePen یک محیط بسیار مفید برای برنامه نویسان و به خصوص برای طراحان وب سایت جدید است.

دوست شما، گوگل!
حتی اگر طراحی وب سایت را در بهترین مدارس یاد بگیرید، باز هم سوالاتی وجود دارد که در حین کار با آنها روبرو خواهید شد. در چنین مواقعی یکی از گزینه هایی که برای حرفه ای شدن شما بسیار موثر است گوگل است. برای استفاده از این قابلیت، باید دقیقاً آنچه را که می خواهید در گوگل جستجو کنید و به دنبال منبع معتبری باشید. لازم به ذکر است که از آنجایی که فناوری دائما در حال به روز رسانی است، مطمئن شوید که محتوا یا ویدیویی که استفاده می کنید قدیمی نباشد.

تجربه کاربری (UX)
یکی از مواردی که شما را به یک طراح وب حرفه ای تبدیل می کند، آگاهی کامل از موضوعات UX است. در واقع، هیچ چیز به اندازه یک تجربه کاربری حرفه ای نمی تواند مخاطب را راضی یا ناامید کند. بنابراین به عنوان یک طراح وب سایت باید به این موضوع مسلط باشید و نکات مربوط به آن را در طراحی خود به کار ببرید. طراحانی که از فرآیند شکل گیری تجربه آگاه هستند بهتر می توانند برای ایجاد عوامل موثر در فرآیند کار تلاش کنند.

گرایش های مدرن در طراحی
برای اینکه بتوانید یک سایت مدرن طراحی کنید، اولین قدم این است که نیازهای کاربران و نحوه تعامل آنها با وب سایت شما را بشناسید. استفاده از تکنیک های مدرن طراحی، پروژه شما را برجسته می کند و تاثیر بهتری بر کاربر می گذارد. علاوه بر موارد ذکر شده، موارد زیر نیز بر پیشرفت حرفه ای شما در طراحی سایت تاثیر می گذارد:

به دنبال چالش ها در پروژه های خود باشید.
از بازخورد و انتقاد دیگران استفاده کنید.
یادگیری را متوقف نکنید
چگونه می توانیم سایت طراحی کنیم؟
در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که مراحل طراحی سایت چیست و برای ساخت یک وب سایت حرفه ای باید به چه لحظاتی توجه کنید.

مرحله اول: یک قاب سیمی طراحی کنید
در مرحله اول طراحی وب سایت باید بتوانید با توجه به موضوع وب سایت و نیازهای کارفرما نمای کلی از وب سایت طراحی کنید. طراحی Wireframe یعنی داشتن نقشه راه و ایجاد پس زمینه از آنچه در ذهن دارید. Wireframe چینش عناصر و نمادهای مختلف را مشخص می کند.

طراحی وایرفریم توسط رشددانا

مرحله دوم: طراحی گرافیکی سایت
پس از تعیین محل قرار دادن هر یک از عناصر، نوبت به طراحی گرافیکی سایت می رسد. برای داشتن یک وب سایت حرفه ای، اول از همه باید مطمئن شوید که برای مشتریان جذاب به نظر می رسد. منظور از طراحی گرافیکی سایت همان طراحی رابط کاربری است که به کمک نرم افزارهای گرافیکی مخصوص به وایرفریم رنگ و لعاب می دهد.

مرحله سوم: می رسد در این مرحله پس از تهیه هاست و دامنه، وب سایت طراحی شده را در دسترس عموم و در اینترنت قرار می دهید.

چه حرفه هایی با طراحی سایت مرتبط هستند؟
علاوه بر تیمی از توسعه دهندگان و طراحان سایت، بسیاری از کسب و کارها برای ایجاد یک سایت حرفه ای تلاش می کنند تا سایت مورد نظر هرچه بهتر برای کسب و کارشان به نظر برسد. وقتی می خواهید یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید، باید بتوانید با بسیاری از کسب و کارها تماس بگیرید تا نتایج بهتری بگیرید. در زیر به معرفی برخی از این مشاغل می پردازیم:

گرافیست یا گرافیست
گرافیست طراح ظاهر سایت و جنبه های زیبایی شناختی آن است. برای طراحی لوگو، دکمه ها و بنرهای وب سایت و هویت بصری برند به یک طراح گرافیک مجرب نیاز دارید. یک طراح گرافیک می تواند در این زمینه به شما کمک زیادی کند زیرا با اصول اولیه طراحی آشنایی دارد و می داند طراحی چیست.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ
برای اینکه بتوانید سایت مورد نظر خود را با بهترین استراتژی جذب مشتری راه اندازی کنید، باید یک بازاریاب دیجیتال حرفه ای استخدام کنید و از او مشاوره بگیرید تا مخاطبان بیشتری را به سایتی که طراحی کرده اید جذب کنید.

رشددانا کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناس تولید محتوا
برای حضور پررنگ در بازار رقابتی حتما از یک تولید کننده محتوای سایت خود کمک بگیرید تا با استفاده از محتوای ارزشمند اعتماد موتورهای جستجو و در نهایت اعتماد و توجه مصرف کنندگان را جلب کنید.

علاوه بر موارد گفته شده، مشاغل دیگری که معمولا با طراحان سایت کار می کنند شامل متخصص سایت و طراح رابط کاربری می باشد.

و اما پایان
در این مقاله به طور کامل طراحی سایت چیست و شما نیز با انواع وب سایت ها و مشاغل مرتبط با آن آشنا خواهید شد. شما همچنین یاد گرفتید که برای مطالعه چه مسیری را طی کنید و به عنوان یک طراح وب حرفه ای چه مهارت هایی را کسب کنید. اگر می خواهید کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید یا در این زمینه برای کسب و کارهای اینترنتی دیگر کار کنید، یادگیری طراحی سایت یکی از بهترین کارهایی است که می توانید به عنوان شغل آینده انجام دهید و از این راه کسب درآمد کنید.

یادگیری اصول اولیه طراحی وب سایت چندان سخت نیست. فقط لازم است با استفاده از منابع مناسب با مفاهیم اولیه آن آشنا شوید. پروژه های کوچک انجام دهید و در حین یادگیری تجربه کسب کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.