تفکر چیست

در این مقاله قصد داریم به توضیح تعریف تفکر و انواع آن و راه‌های افزایش مهارت تفکر جهت دستیابی به زندگی بهتر ب‍پردازیم.

در طول روز بسیار پیش می‌آید که در گفته‌هایمان از واژه‌های فکر و تفکر استفاده کنیم و یا در نگارش مطالبی که می‌نویسیم آن‌ها را بکار گیریم. در بیشتر مواقع دیده شده است که افراد این دو واژه را به جای یکدیگر انتخاب می‌کنند و حتا از وجود تفاوتی میان آن دو آگاه نیستند.

خوب است که با تعریف هر تعریف تفکر دو واژه آشنا شویم تا تفاوت‎‌هایشان را بهتر درک کنیم و هر یک را در جای مناسب خود به کار گیریم. شناختن تمایزاتی که میان مفاهیم شبیه به هم وجود دارد به ما کمک می‌کند تا مسائلی که برایمان پیش می‌آیند را بهتر بشناسیم و با نیروی دیگرگونه‌ای با آن‌ها روبرو شویم.

گاهی نقص در ماهیت فکری که به سراغ ما می‌آید و گاهی در ماهیت روش های تفکر ما نسبت به افکار گوناگون وجود دارد. مطمئنا با جمله‌ای که خواندید اولین قدم برای کشف اختلاف میان این دو مفهوم برداشته شد.

مطالعه بیشتر: تفکرات و باورهای محدودکننده ، مانع اصلی موفقیت

مطالعه بیشتر: خلاصه کتاب ” تفکر، کند و سریع ” نوشته دانیل کانمن

آکادمی بازار مرجع موفقیت ایران، مجموعه‌ای غنی از مقاله‌های مختلف در زمینه‌های بازاریابی و فروش، موفقیت، ذهن قدرتمند و … ارائه می‌دهد.

به‌علاوه کاربران می‌توانند از دوره‌های آموزشی این مرکز همچون پکیج آموزشی غیرحضوری ذهن قدرتمند بهره برده و آن را ازطریق فروشگاه آکادمی‌ بازار تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهند.

تفکر چیست؟
همه‌ی ما از بدو تولد تا به امروز دریافت‌های گوناگون از راه‌های گوناگونی داشته‌ایم که سبب ثبت خاطره و یا آموختن دانشی در ما شده است. مهم نیست که چطور و در چه شرایطی این اتفاق افتاده باشد. مهم این است که مدام اطلاعاتی وارد ذهن می‌شوند و از طریق تفکر آن‌ها را پردازش می‌کنیم.

در واقع با تفکر می‌توانیم از وجود این اطلاعات بی‌شمار در مغز خود مطلع شویم و از آن‌ها بهره ببریم. حافظه‌ همچو فردی صبور و مشتاق می‌ماند که مایل است از هر تجربه‌ای برای خود یادگاری بردارد. هیچ محدودیتی در نوع این یادگاری‌ها وجود ندارد. می‌تواند بو، صدا، اعداد و ارقام، تعدادی تصاویر به هم ریخته، نوشته‌هایی که به ظاهر بی معنی می‌آیند و هزاران حالت دیگر باشد. و یا حتا می‌تواند ترکیبی از چند حالت مختلف بوده و در حافظه ذخیره شود.

مهارت تفکر، کامل‌کننده‌ی فرایند شناخت است که در نهایت موجب آگاهی فرد می‌شود. این فرایند از ادراک آغاز شده و پس از یادگیری به تفکر منتهی می‌شود. این فعالیت خودآگاه و ناخودآگاه روی می‌دهد و برای هر چه در جهان اطراف وجود دارد صدق می‌کند. شناخت می‌تواند بسیار کوتاه و یا در یک مدت زمان طولانی اتفاق بیافتد. نمی‌توانیم به فرایندی که به سرعت پیش رفته بی اعتماد باشیم و یا حتما بگوییم چون زمان زیادی برای آن صرف شده دارای ارزش و اعتبار است.

قدرت و توانایی ذهن به اندازه‌ای ست که طبق تشخیص خود می‌تواند به روندی چند ماهه در چند دقیقه معنا ببخشد و آن را کامل کند و اگر احساس نیاز کند اتفاقی که به عنوان مثال می‌تواند در یک ساعت به سرانجام برسد در یک سال چنین کند. بستگی به آمادگی و شدت لزوم مواجهه با نتیجه‌ی شناخت یک مقوله دارد.

تفاوت فکر و تفکر
یکی از آسان‌ترین روش ها برای ایجاد تفاوت و مقایسه‌ این است که ما می‌توانیم صفت قدیمی و یا جدید را به یک فکر خاص نسبت بدهیم. در حالی که تفکر تنها شیوه‌ای برای پردازش دانسته هاست و جزوی از طبیعت حافظه‌ی اشخاص است. ما می‌توانیم درباره‌ی فکری کهنه در زمان حال تفکر کنیم و این از اساسی‌ترین تمایزات میان فکر و تفکر است.

بدون تفکر فقط توصیفی از وقایعی که مشاهده و دریافت کرده‌ایم باقی می‌ماند. مانند پس دادن جزء به جزء چیزی که به دست آورده‌ایم بی آنکه تغییری در آن حاصل شود. داده‌ها هنگام ورود به مغز، مانند قطره‌های آب درون کاسه هستنند که طلب عمق می‌کنند و از ما می‌خواهند که آن‌ها را به دریا برسانیم. ما با تفکر به افکار عمق می‌بخشیم.

اهمیت تفکر
در برخورد با پیشامدهای مختلفی که در طول زندگی به سمت ما می‌آیند چیزی وجود دارد که از دست می‌دهیم و چیزی که به دست می‌آوریم. نیازی نیست تا این چیزها چشم‌گیر و به اندازه‌ی خود موضوع پر اهمیت باشند تا بپذیریم که وجود دارند. آنچه از دست می رود و آنچه به دست می‌آید ممکن است به قدری کوتاه و جزئی باشد که در یاد نماند و به اشتباه تصور کنیم نه چیزی تازه دریافت کرده‌ایم و نه چیزی پرداخته‌ایم.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.