درک خدا

خدا کیست؟
با نگاهی به تاریخ زندگی بشر در گذشته های دور و آثاری که از آنها به جای مانده است، متوجه یک وجه مشترک بین آنها می شویم که از همان ابتدا به وجود موجودی قدرتمندتر از خود اعتقاد داشته است که می تواند بشر را کمک کند و یا هر زمان که بشر کاری ناشایست انجام داد او را تنبیه کند. بشر چنین موجود قدرتمندی را خدا می نامید که در طول تاریخ با اسامی مختلفی بیان می شده است و حتی برای رویدادها و پدیده های طبیعی و هر آنچه در طبیعت است، خدایی تعریف می کرده است. برای مثال خدای آب، خدای باد و ... که در همه این موارد برا جلوگیری از خشم خدا برای او قربانی های فراوانی می کردند.



درک عظمت خدا,شناخت عظمت خدا,درک وجود خدا
بشر از دیرباز به وجود موجودی قدرتمند که جهان را کنترل میکند اعتقاد داشته است


بنابراین این یعنی بشر فطرتا به دنبال خدا و خداجویی بود و همواره کوشیده است خدای خود را بشناسد و او را ببیند و برای این منظور داستان های مختلفی هم وجود که برای مثال فردی برای دیدم خدا به چه مناطقی رفته و با چه موجوداتی نبرد نموده تا لیاقت دیدن خدا و درک عظمت خدا را داشته باشد. بشر ابتدایی در طول مسیر شناخت خدا تا زمانی که به یکتاپرستی روی آورد و ذات مقدس خدا را بشناسد، همانطور که گفته شد یا از راه و رسم چند خدایی و پرستش آنها در زندگی استفاده می کرده است و یا خدای یگانه خویش را در مثال مجسمه ای می ساخته و او را پرستش می کرده است. اما با رشد ذهنی و بالغ شدن او، بشر به این مرتبه از درک رسید که تنها یک خدای واحد وجود دارد که قدرت او ورای تمامی قدرت هاست و همواره ذات کمک و محبت به بشر است.


آیا باید در مورد وجود خدا تفکر کرد؟
متاسفانه در گذشته به دلایل نامعلومی هر زمان که فردی در مورد خدا سخن می گفت و قصد شناخت خدا را داشت و سوالاتی مطرح می کرد، او را کافر می دانستند و پرسش در مورد وجود و عظمت درک خدا خدا را گناهی بس عظیم می پنداشتند. متاسفانه در جامعه امروزی هم بعضا چنین افرادی وجود دارند و با بیان جملاتی بدون منطق و منبع درست، راه تفکر را می بندند. اما باید گفت برای مثال در دین مبین اسلام نه تنها این امر منع نشده است بلکه همواره یکی از مهمترین راه های تعالی بشر را تفکر در ذات خدا و بررسی نعمت ها و مخلوقات او می دانسته و در آیات بسیاری بر امر تفکر تاکید می کند.





حتی بر اساس روایاتی که از امام علی (ع) بیان شده است، خداشناسی اولین اصل توحید است، یعنی ابتدای دین شناخت خدا می باشد و حتی در مناجات های بسیاری که وجود دارد از خدا درخواست می کنیم که به ما قدرت و توان فهم عظمت خدا را بدهد تا معرفت بیشتری نسبت به خالق خود داشته باشیم. حتی در اشعار شاعران به نام هم می توان این قضیه را جستجو کرد که اشعار متعددی را در زمینه شناخت خدا سراییده اند. بنابراین باید بشر در مورد خدای خود تحقیق و تفکر کند، زیرا یکی راه های شناخت خود، شناخت خدا می باشد و می بینیم در انتهای مسیر که خدا چقدر با عظمت و توانمند است که موجودی توانمند مانند بشر را خلق کرده است. با درک صفات زیبای خدا و جستجوی آنها در خود می توان به تکامل روحی و معنوی رسید زیرا ذات ما، از وجود خدا نشات می گیرد.


آیا می توان عظمت خدا را درک کرد؟
یکی از سوالات یا موانعی که برخی از افراد جلوی روی خود می بینند این است که تصور می کنند که درک عظمت خدا ممکن نیست. زیرا عقل و علم بشر ناقص است و نمی تواند عظمت خدا را درک کند! باید گفت که هر کس به اندازه توانایی خود می تواند خدا را درک و در این مسیر نیز می تواند راه های مختلفی که باعث می شود خدا را بشناسیم را پیش گیرد. مسلما نمی توان دقیقا ذات وجود حق را شناخت ولی هر کس به اندازه فهم خود می تواند این آگاهی را داشته باشد. فهم فردی مانند عالمان دینی با فهم دانشمندان علمی و مردم عادی کاملا متفاوت است زیرا راه های دسترسی به این شناخت متفاوت است، اما در نهایت همگی به قدرت بی مثال و توانایی او شهادت می دهند و او را قادری مطلق و بسیار رئوف می دانند.



داستانهای بسیاری هم در این زمینه نقل شده است که می توان معروف ترین آنها را داستان حضرت موسی و شعبان نامید که فرد چوپان با زبان ساده خود به نیایش با خدا می پرداخت و حضرت موسی که درک عظیم تری نسبت به او در مورد خدا داشت، او را مواخذه کرد؛ که بعد از آن، از سوی خدا ندا آمد که هر کس به طریقی می تواند من را ستایش کند و فرا بخواند.



درک عظمت خدا,شناخت عظمت خدا,شناخت خدا
شناخت عظمت خدا, یکی از راه های خودشناسی تفکر در مورد وجود خدا می باشد





در راه شناخت عظمت خدا باید چگونه رفتار کنیم؟
آیا تا به حال به صدای تنفس خود گوش کرده اید؟ با گوش دادن به صدای تنفس خود و دور کردن افکار مزاحم، خواهیم دید آرامشی وجود ما را فرا می گیرد که وصف ناشدنی است. تفکر و تامل در عظمت خدا را می توان به این تنفس که او را از خدای خود داریم را می توان اینگونه بیان کرد که با تفکر در ذات وجود خدا و شناخت او چه آرامشی به ما می دهد. همانگونه که با دم و بازدم نفس می کشیم و آرامش و حیات را به جان خود تزریق می کنیم و این نفس کشیدن گام به گام می باشد، شناخت خدا هم نیازمند گام برداشتن است. باید قدم به قدم در این مسیر پیش برویم و مراحل متعدد را طی کنیم تا عظمت وجود خدا درک کنیم.


برای این درک باید مسیر را مشخص کنیم و در این مسیر باید موارد مختلفی را بیاموزیم و درک کنیم و به کار ببندیم. گاه ممکن است این قدم به قدم پیش رفتن زمان بسیاری را بگیرد و فاصله هر گام تا گام بعدی طولانی شود. اما باید صبور بود و ثبات قدم داشت تا بتوانیم خدا را بشناسیم و عظمت خدا را درک کنیم تا در نهایت به سعادت و کمال در زندگی دنیوی و اخروی خود دست یابیم.


http://travisqqni48506.suomiblog.com/-11649314
http://kylerugsb15950.mybjjblog.com/-11313477 
http://messiahklje33333.tblogz.com/-11211665
http://brooksdggd06160.uzblog.net/-11218503
http://collinxmuy00730.shotblogs.com/-10435115
http://jaredkojf93838.tribunablog.com/-10665856
http://daltonijgd22222.blogzet.com/-11137335
http://josuemtqu30991.blogdon.net/-13155469 
http://charlieaczv09999.isblog.net/-13844767
http://manuelxhfc22222.amoblog.com/-18221294 
http://collindttm39505.alltdesign.com/-16842567
http://messiahvjlh07417.total-blog.com/-21601869
http://charliebkki39184.canariblogs.com/-12211327
http://alexisqroj55555.blogkoo.com/-15779063


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.