باز طراحی سایت چیست؟ فرآیند طراحی سایت جدید در 4 قدم

شاید از کنار طراحی سایت فروشگاهی رد شده باشید و ناگهان مجذوب دکور یا ویترین آن شده باشید. این ویترین مجلل و زیباست که باعث می شود حتی اگر به محتویات داخل فروشگاه نیازی ندارید بچرخید و وارد فروشگاه شوید. مغازه دار از چه ترفندی استفاده کرد که توجه شما را به ویترین جلب کرد و مجبور شدید وارد آن مغازه شوید؟

نمونه ای از طراحی جذاب ویترین
صاحب این مغازه با ظاهری حرفه ای توانسته است رنگ های به کار رفته در ویترین را با اجزای موجود در ویترین هماهنگ کند به گونه ای که این صحنه بتواند به سنسور کنجکاوی شما ضربه بزند. اکنون به این مثال در دنیای تجارت خواهیم پرداخت.

وب سایت شما ویترین کسب و کار شما در اینترنت است

در یک کسب و کار اینترنتی ویترین فروشگاه شما همانند طراحی سایت است و کالاهای موجود در فروشگاه در اصل محتوای داخلی وب سایت شما هستند.

در دنیای اینترنت وقتی کاربر وارد سایت شما می شود اولین قدم ظاهر سایت شما است که باعث می شود احساس تازگی داشته باشد و این احساس او را وادار می کند تا سایر قسمت های سایت را بررسی کند.

در مرحله بعد قسمت های دیگر سایت شما مانند محتوا، دسته بندی ها، منو و غیره. مهم شدن این بخش ها دقیقا همان چیزی است که به کاربر شما کمک می کند تا نیازهای خود را برآورده کند. این نیاز می تواند مقاله ای برای خواندن یا محصولی برای خرید باشد.

بسیاری از مشتریان وبسیما سابقه ایجاد و مدیریت وب سایت را داشته اند، اما به مرور زمان متوجه شدند که طراحی انجام شده در ابتدا نمی تواند پاسخگوی نیاز کاربران و تبدیل آنها به مشتری باشد. توانستند هویتی جدید و جذاب برای سایت خود ایجاد کنند. نمونه هایی از این سایت ها را می توانید در قسمت نمونه های طراحی سایت مشاهده کنید.

البته گاهی اوقات با وجود اینکه مشتریان زیادی دارید، فروشگاه شما فروش کافی ندارد و سودی از آن عاید شما نمی شود. در اینجا فروشگاه شما که در واقع سایت شماست نیاز به طراحی مجدد دارد!

گام اول؛ چرا به طراحی مجدد وب سایت نیاز دارم؟
استیو جابز تک تک کارکنان شرکتش را با کلمه سوال «چرا» به چالش کشید. از حسابداران گرفته تا مهندسان و برنامه نویسان، همه با این سوال که "چرا باید این کار را انجام دهید؟" اما پاسخ "چون بقیه هم همین کار را می کنند" برای استیو جابز کافی نبود.

همین دیدگاه رادیکال است که باعث شده است تا اپل به شیوه ای خلاقانه از رقبای خود و تمامی کارکنان این شرکت متمایز شود تا نوآوری های شگفت انگیزی را انجام دهد.

وقتی بدانید که چرا باید در وهله اول وب سایت خود را دوباره طراحی کنید و برای هر یک از «چرا» خود دلیل قانع کننده ای داشته باشید، احتمال موفقیت شما افزایش می یابد. به این ترتیب میزان خطای شما کاهش می یابد و می توانید سایت بهتر و کاربردی تری ایجاد کنید.

بگذارید یک راز مهم را در ابتدا به شما بگوییم: طراحی مجدد یک وب سایت کار آسانی نیست. از لحظه ای که تصمیم به طراحی مجدد سایت خود دارید، باید عواملی مانند سئو سایت، هویت برند و نیازهای کاربر را در نظر بگیرید. بنابراین داشتن دلایل قانع کننده می تواند اولین قدم برای جلوگیری از ریسک و هزینه طراحی وب سایت باشد. اما این دلایل چه می تواند باشد؟

1- داستان برند شما به خوبی به مصرف کننده منتقل نمی شود
آیا سایت شما در حال حاضر داستان برند، اهداف و ارزش های شما را به کاربر منتقل می کند؟ اجازه دهید این سوال را به روشی ساده تر از شما مطرح کنیم.

وقتی کاربر وارد سایت شما می شود، آیا متوجه برتری شما نسبت به سایت های دیگر می شود؟

اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است به این معنی است که سایت شما در انتقال صدای برند ضعیف است که یکی از مهمترین عوامل موفقیت سایت است. همه آنچه را که در مورد هویت برند به شما گفته ایم با یک مثال ساده قابل درک است.

سایت آسانا (asana.com) یکی از شرکت هایی است که مدت هاست در زمینه نرم افزارهای مدیریت پروژه فعالیت می کند. این شرکت نمونه خوبی برای نشان دادن تاثیر طراحی وب سایت در انتقال درست هویت برند به مصرف کننده است.

تصویر زیر سایت آسانا را قبل از طراحی مجدد نشان می دهد:

قبل از ایجاد تغییرات، یک نمونه باز از طراحی سایت را بررسی کنید
در آن زمان، نرخ تبدیل مشتری 3.5٪ بود. همانطور که مشاهده می کنید؛ لوگو، رنگ آمیزی و طراحی خارجی سایت نشان دهنده ماهیت واقعی هویت برند نیست (مدیریت پروژه با سهولت و سادگی بیشتر).

اما در مرحله بعد با طراحی مجدد سایت همه چیز تغییر کرد:

بررسی تغییرات ایجاد شده در فرآیند طراحی مجدد سایت
2- کاربران در سایت شما گیج می شوند
هنگام طراحی سایت یا ویرایش قسمت های مختلف آن، باید خود را به جای کاربران قرار دهید. با این کار می توانید تا حدودی بفهمید که برای استفاده راحت تر از سایت به چه چیزهایی نیاز دارید. حال منظور ما از این ویژگی های عملکردی چیست؟

دسترسی به قسمت های مختلف سایت، دسته بندی مناسب صفحات و سادگی و شفافیت عواملی هستند که بر تجربه کاربری سایت شما تاثیر می گذارند. بگذارید به شما بگوییم t به صفحات وب سایت)، می توانیم نتیجه بگیریم که راه دوم و سوم طبیعتا بهتر هستند.

به طور کلی، هر زمان که شروع به طراحی یا طراحی مجدد سایت خود می کنید، باید رضایت کاربران خود را در اولویت کاری خود قرار دهید.

3- از استانداردهای فعلی طراحی وب سایت عدول کرده اید
امروزه فناوری طراحی وب سایت با سرعت سرسام آوری در حال پیشرفت است. این امکان وجود دارد که حتی چیزی که اکنون مورد پسند کاربران اینترنت قرار گرفته است، تا دو سال دیگر کاربرد خود را از دست بدهد. به این دلیل که ذائقه مخاطب با گذشت زمان تغییر می کند.

همیشه هنگام طراحی قالب های صفحه یا نحوه نمایش عکس ها، روش های خاصی در فضای وب که طراحان وب استفاده می کنند محبوب هستند. اگر وب سایت شما مبتنی بر پلتفرم های قدیمی و قدیمی است، باید آن را با روش های به روز طراحی مجدد کنید.

نمونه ای از یک سایت قدیمی که نیاز به طراحی مجدد دارد
به عنوان مثال طراحی وب سایت با بوت استرپ بسیار محبوب شده است، اما این فریم ورک در چند سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است و نسخه 4 آن طراحی و ویژگی های کاملا متفاوتی نسبت به نسخه های قبلی دارد. در حال حاضر عمر مفید یک وب سایت حداکثر دو سال است و پس از آن باید آن را ارتقا یا طراحی مجدد کنید.

4- سایت شما پاسخگو نیست یا به درستی در دستگاه های تلفن همراه نمایش داده نمی شود
آیا تا به حال متوجه شده اید که مردمک چشم شما در تاریکی بزرگ و در نور کوچک می شود؟ در واقع چشمان شما نسبت به محیطی که در آن قرار گرفته اید واکنش نشان می دهد. طراحی وب سایت شما باید دقیقاً مانند واکنش غیرعادی دانش آموزان باشد. اما منظور ما از آن چیست؟

زمانی که گوشی های هوشمند و تبلت ها به دنیا معرفی شدند، روشی جدید و جذاب برای گشت و گذار در اینترنت را به ما نشان دادند. اما مشکل این بود که سایت ها به گونه ای طراحی شده بودند که روی صفحه نمایش مانیتورها دیده شوند و بنابراین کار با آنها در تلفن های همراه با صفحه نمایش کوچک چندان آسان نبود.

اهمیت طراحی وب سایت ریسپانسیو برای بهبود تجربه کاربری
اینجاست که طراحی سایت ریسپانسیو اهمیت زیادی پیدا کرده است. به عبارت ساده تر، این بدان معناست که یک وب سایت می تواند با صفحات مختلف سازگار شود، به طوری که هر کاربری با هر وسیله ای می تواند به راحتی از تمام صفحات سایت بازدید کند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا واکنش پذیری در طراحی وب سایت اینقدر مهم است؟

به اطرافت نگاه کن افراد معمولاً از چه دستگاه هایی برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند؟ کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت یا موبایل؟ اگر پاسخ شما موبایل است، پس درست می گویید. اکنون که افراد بیشتری از تلفن همراه برای بازدید از اینترنت استفاده می کنند، بنابراین اگر می خواهید بازدیدکننده ای که وارد سایت شما می شود تجربه خوبی در هنگام ورود به سایت شما داشته باشد، به ریسپانسیو بودن سایت خود توجه کنید.

برای درک بهتر اهمیت دستگاه های تلفن همراه، پیشنهاد می کنیم مقاله لحظه بازاریابی، میدان نبرد جدید برای برندها را به دقت مطالعه کنید.

5- نرخ تبدیل سایت شما پایین است
بیایید چند قدم به عقب برگردیم و یک سوال اساسی از شما بپرسیم. اهمیت طراحی سایت برای کسب و کار چیست؟

این سوال می تواند چندین پاسخ داشته باشد، اما به طور کلی، همه مدیران موافق هستند که سایت باید 2 کار زیر را انجام دهد:

معرفی مردم به خدمات یا محصول شما
یافتن مشتریان جدید و سود بیشتر
حالا که این اهداف را برای خود تعریف کردید، شروع به طراحی سایتی می کنید که تمام ویژگی های خوبی که تا کنون به شما گفته ایم (یعنی یک سایت واکنش گرا و مدرن و ...) را داشته باشد. اما سایت شما با همه امکانات خوبش نرخ تبدیل پایینی دارد. نرخ تبدیل مشتری چیست؟

نرخ تبدیل به این معنی است که وقتی کاربر از وب سایت شما بازدید می کند، همان اقدامی را انجام می دهد که شما می خواهید. این هدف گیری ممکن است برای هر وب سایت متفاوت باشد. به عنوان مثال، در یک وب سایت از بازدیدکنندگان می خواهید که در یک خبرنامه ایمیل مشترک شوند یا یک حساب کاربری در وب سایت شما ایجاد کنند. شاید این اقدام در وب‌سایت دیگری به معنای خرید، دانلود برنامه یا چیزی کاملاً متفاوت باشد.

تاثیر طراحی وب سایت بر افزایش نرخ تبدیل مشتری
اگر سایت شما در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری عملکرد خوبی ندارد، از این فرصت استفاده کنید و با اجرای 4 ویژگی بالا، آن را اصلاح کنید.

زمانی که توانستید با استفاده از دلایل بالا به سوال "چرا به طراحی مجدد سایت نیاز دارم" پاسخ های منطقی بدهید، مرحله بعدی تجزیه و تحلیل یک سری داده در سایت شماست.

مرحله 2: وب سایت خود را برای مشکلات طراحی بررسی کنید
اگر به خاطر داشته باشید در ابتدای مقاله برای شما مثال زدیم و گفتیم که یک وب سایت درست مانند یک فروشگاه است. حال فرض کنید این فروشگاه پس از گذشت مدتی از تاسیس خود فروش خوبی نداشته باشد و باید با یک اقدام تغییر رویکرد دهد، مثلاً کالای موجود در فروشگاه را تغییر دهد یا آموزش های بهتری به فروشندگان خود ارائه دهد.

اگر سایت شما پس از مدتی کاربران زیادی را جذب نکرد، یا اگر با م برای معرفی شما

استفاده از آمار گوگل برای بررسی صفحات ارزشمند سایت
با استفاده از اطلاعات به دست آمده می توانید مهمترین صفحات سایت خود را شناسایی کرده و کلماتی را که در حال حاضر جایگاه خوبی در نتایج گوگل دارند را بدست آورید. در فرآیند طراحی مجدد باید برنامه خاصی برای این صفحات و عبارات هدف آنها داشته باشیم، بنابراین این فرآیند علاوه بر بهبود تجربه کاربری، باعث بهبود وضعیت سئو سایت شما می شود.

مرحله 3: طراحی وب سایت جدید را برنامه ریزی کنید
اکنون که از ابزارهای مختلف استفاده کرده اید و بازخورد و رفتار کاربران را بررسی کرده اید، زمان برنامه ریزی فرا رسیده است. در مرحله اول به سراغ مشکلاتی بروید که در مرحله قبل با آن مواجه شدید. توصیه ما به شما این است که ابتدا با کارهای کوچکی که بهترین نتایج را برای شما و کاربران دارند شروع کنید.

به عنوان مثال، صفحه اصلی سایت شما اولین چیزی است که کاربر به آن توجه می کند، بنابراین هر تغییر کوچکی می تواند تاثیر زیادی بر تجربه کاربر داشته باشد. بخش‌های دیگری که می‌توانند تأثیر زیادی بر نتیجه طراحی وب‌سایت جدید شما داشته باشند عبارتند از:

نام تجاری: طراحی لوگو، پالت رنگ، فونت
دسترسی کاربر: پاک کردن صفحات اضافی، دسترسی بهتر به منو
محتوای صفحه اصلی: لحن نوشتن، طراحی عکس
مرحله 4: طراحی وب سایت خود را شروع کنید
هنگامی که توانستید رفتار کاربر خود را با استفاده از ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل کنید، زمان آن رسیده است که به کار بیهوده بپردازید. به یاد داشته باشید، بهترین راه برای طراحی مجدد این است که پروژه خود را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید و طبق اولویت های خود پیش بروید.

اگر قصد دارید کار طراحی مجدد وب سایت خود را به یک شرکت طراحی سایت بسپارید، توصیه می کنیم این کار را به شرکت های حرفه ای و شناخته شده تری بسپارید. در غیر این صورت، نه تنها سایت جدید شما بهتر نخواهد شد، بلکه حتی ممکن است مشتریان فعلی خود را از دست بدهید.

در بسیاری از موارد، طراحی مجدد یک سایت قدیمی به قدری پیچیده می شود که تصمیم می گیریم به جای طراحی نسخه جدید، سایت دیگری راه اندازی کنیم. در این صورت سایت جدید با طراحی و استراتژی جدید و در دامنه ای مجزا راه اندازی می شود. پس از تایید و تایید از هر نظر، صفحات مهم سایت قبلی به سایت جدید هدایت می شوند.

آخرین کلمه
همانطور که در مقاله ذکر شد، طراحی مجدد وب سایت یک کار وقت گیر و مهم است. اما دانستن اصول و قوانین ذکر شده در این مقاله به شما کمک می کند ترس خود را کنار بگذارید و عمیقاً در طراحی مجدد جدید فرو بروید.

وب سایت شما ابزاری برای کسب و کار شماست. اگر نمی توانید سایت بهتری ایجاد کنید، به این معنی است که در برآوردن نیازهای کاربران خود شکست خورده اید و این بدان معناست که کسب و کار شما شکست خواهد خورد. اما وقت آن رسیده است که سایت خود را به صورت حرفه ای و کارآمدتر با یک بازسازی کامل دوباره طراحی کنید.

آیا تا به حال تجربه طراحی مجدد وب سایت خود را داشته اید؟ به نظر شما این فرآیند چقدر پیچیده است و این تغییر چقدر بر کسب و کار شما تأثیر گذاشته است؟
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.