چگونه سئو سایت را یاد بگیریم؟

سئو چیست؟
سئو (SEO) مخفف کلمه ی Search Engine Optimization و به معنی بهینه سازی برای موتورهای جست و جو می باشد.
سئو معنای فریب یا دستکاری موتور‌های جستجو با استفاده از روش‌های غیر اخلاقی نیست ؛ در واقع موتورهای جست و جو برای کمک به بهبود رویت و ارتباط سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.
سئو به هیچ وجه فرآیند ساده‌ای نیست که به راحتی پیاده‌سازی شود کلیک کنید و نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینه‌ای و صبر و زمان است. موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی هستند؛ بنابراین لازمه ی سئو این است که مهندسین سئو همواره دانش خود را به روز نگه دارند. مهندسینی که توانایی ارتقای سئو وب سایت را دارند و در این زمینه فعالیت دارند اصطلاحا سئوکار نامیده می شوند.
گوگل در الگوریتم رتبه‌بندی خود بیش از 200 معیار جهت رتبه‌بندی یک وب سایت را در نظر می گیرد. از این رو مهندسین سئو باید از مهم‌ترین این معیار‌ها را جهت پیاده‌سازی موفق سئو مطلع باشند.

تاریخچه ی سئو
اوایل سال 1990 اولین موتور‌های جستجو کار خود را آغاز کردند؛ بعضی از محبوب‌ترین آن‌ها ،Alta Vista و Yahoo و... بودند.در ابتدا موتورهای جستجو را مشابه یک لیست فهرست شده عمل میکردند و در واقع سئو اولیه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شد.
با رشد سریع اینترنت موتورهای جستجوی جدید‌تری ظهور می کردند که از الگوریتم‌های رتبه‌بندی پیچیده‌تری استفاده می‌کردند. این الگوریتم‌ها با معیار تراکم کلمه کلیدی ( تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه استفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات صفحه) و keywords برای فهم محتویات سایت‌ها استفاده می‌کردند.با توسعه رتبه‌بندی صفحات وب توسط موتور‌های جستجو، مهندسین سئو به دنبال یافتن راه‌هایی جهت تاثیرگذاری در رتبه بندی این موتورها چه با استفاده از روش‌های اخلاقی یا غیر اخلاقیروی آوردند.
کسب رتبه ی بالا برای کلمات کلیدی خاص در ابتدا، کار خیلی راحتی نسبت به امروز بوده است. با بکار گیری روش‌های غیر اخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در صدر لیست نتایج جستجو تضمین شده بود.ولی امروزه الگوریتم‌های موتورهای جستجو پیچیده‌تر شده‌اند و بسیار دشوار است که مهندسین بهینه‌سازی بتوانند موتورهای جستجو را دستکاری کنند، البته متاسفانه هنوز هم هستند کسانی که به این ریسمان چنگ می اندازند و صد البته که عواقب خوبی هم ندارد چرا که موتورهای جستجو هوشمندسازی شده و در صورت یافتن چنین تخلفاتی سایت خاطی را بلوکه می کنند و شاید تا چند سال امکان دسترسی و فعالیت در سایت مذکور غیر ممکن گردد.

اما هدف از انجام SEO چیست؟
هدف سئو کمک به سایت‌ها در بدست آوردن رتبه ی بالا در نتایج جستجوی طبیعی موتورهای جست و جو است. نمایش دادنتعداد زیادی صفحات مرتبط با موضوع مورد جست و جو دارای امتیازات زیادی هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را می یابد و موتور جستجو قابل اعتماد می گردد چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشان می دهد. زمان کلید طلایی باز کردن قفل سئو به شماره می رود؛ کلیدی که در کنا دانش، تخصص و مهارت تکمیل شده و مشکل گشایی می کند. بسته به ترافیک و وزن رقابت عملیات سئو ممکن است از چند ماه تاچندسال زمان بر باشد. در دراز مدت و با نمایان شدن آثار سئو وب سایت شما دیده خواهد شد و مسلما دستان نامرئی دنیای دیجیتال بابهای جدیدی را به دنیای کسب و کارتان خواهد گشود.
برای وب سایت ها بودن در صفحه ی نخستین نتایج جست و جوها به ویژه سه لینک ابتدایی که سهم 58/4 درصدی از بازدیدها را به خودشان اختصاص داده اند بسیار حائز اهمیت است.
پژوهشگران معتقدند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند باید از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو آگاه باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را بشناسند و به کار بگیرند. و از کلماتی که کاربران بدنبال آن می گردند آگاهی داشته باشند.
در یک کلام سئو سایت خود را به افراد متخصص بسپارید تا نتیجه ی دلخواه حاصل شود. ضمانت ما سابقه و حسن شهرت ماست.اعتماد شما افتخار ماست.
تحقیقات و بررسی هایی که در حوزه جست و جوهای اینترنتی انجام شده نشان می دهد 93% از کاربران اینترنتی که با موتورهای جستجو مطلبی را سرچ می کنند،در همان صفحه اول نیازشان برآورده می شود.
معمولا در یک تجارت،محصولات و خدمات همان طوری معرفی و تبلیغ نمی شوند که مشتریان آن ها را می شناسند.در این بین ابزارها،شیوه ها و برنامه هایی هستند که می توانند کمک کنند تا بهترین واژه ها و عبارات را برایseo انتخاب شود.با خدمات رایگان adword که شرکت گوگل ارائه می کند به راحتی و سریع می توان یک تخمین کلی از واژه های رایج که کاربران در جست و جویشان به عنوان کلمات کلیدی استفاده می کنند به دست آید.
آمار نشان میدهد که بیش از 90 % کاربران اینترنت دست کم از یک موتور جستجو ، برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می کنند. وقتی که یک کاربر اینترنت ، عبارتی را مورد جستجو تایپ می کند ، فهرستی از سایتهای حاوی آن عبارت ، برای وی نشان داده می شود. موتورهای جستجو (Searchn Engines) عموما هزاران و بلکه میلیونها نتیجه را باز میگردانند . تکنیک های سئو ولی معمولا 10 نتیجه در صفحه نخست دیده می شوند.
آمارها حاکی از آن است که تنها 7% کاربران ، از صفحه های سوم به بعد نتایج را مرور می کنند. این موضوع اهمیت رسیدن به ده رتبه اول یا همان (Top ten) را نشان می دهد ، که هدف بسیاری از وب مستر ها و صاحبان سایتهای اینترنتی ، قرار گرفتن در بین این ده گزینه است. به ویژه در مورد سایتهای تجاری ، این موضوع اهمیتی چند برابر پبدا می کند.

برتر بودن در نتایج جستجو ، مشتریان زیادی را به وب سایت شما هدایت خواهد کرد. بر اساس آمارها :
۸۷ در صد بینندگان وب سایت ها ، از طریق موتورهای جستجو وارد آن وب سایت شده اند.
۷۳ در صد معاملات آنلاین ، به وسیله موتورهای جستجو آغاز می شود.
۳.۵ بیلیون وب سایت ، با هم در حال رقابت بر سر پول هستند ، اما واقعیت این است که کسری از یک درصد این سایت ها ، به صفحه اول موتورهای جستجو راه می یابند.

و اما پاسخ به سه سوال کلیدی درباره ی سئو وب سایت ها:
1.استراتژی (seo) شامل چه مواردی باید باشد؟
ممکن است زمانی که سایت خود را ایجاد کرده بودید، بسته به اینجاهدف خود و مشتریان احتمالی که به سایتتان مراجعه می کردند، یک برنامه استراتژی سئو را اجرا کرده باشید، اما همانطور که می دانید تکنولوژی هر دقیقه و هر لحظه در حال پیشرفت است .
بسیاری از شرکت ها و مجموعه های بزرگ، حداکثر سالیانه برای بهینه سازی وب سایت خود، برنامه استراتژی سئو را بسته به شرایط و نیاز و هدفشان تغییر می دهند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.