سفیدترین رنگ دنیا توسط محققان آمریکایی ساخته شد

دانشمندان آمریکایی به تازگی موفق به تولید سفیدترین رنگ دنیا شده‌اند که می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با تغییرات اقلیمی داشته باشد.

بر اساس آزمایشاتی که محققان دانشگاه پردو در ایالت ایندیانا بر روی رنگ سفید جدید انجام دادند، مشخص شد که این رنگ بیش از 98 درصد از نور خورشید را منعکس می‌کند. این در حالی است که سفیدترین رنگی که پیش از این و با استفاده از کربنات کلسیم تولید شده بود، 95.5 درصد از نور خورشید را منعکس می‌کرد.

دانشمندان بر این باورند که رنگ سفید تازه ابداع شده می‌تواند با خنک نگه داشتن ساختمان‌ها بدون نیاز به خنک کننده‌های الکتریکی، به صرفه‌جویی انرژی کمک کند. این طور که گفته شده، رنگ جدید احتمالاً تا دو سال آینده وارد بازار خواهد شد.

رنگ آمیزی پشت بام‌ها به رنگ سفید، یکی از روش‌های متداول برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است که در برخی از شهرهای بزرگ دنیا از جمله نیویورک در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت سفیدترین رنگ دنیا

به گفته پروفسور شولین روان (Xiulin Ruan) که از محققان اصلی پردو است، رنگ‌های سفیدی که در حال حاضر برای نقاشی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند معمولاً بین 80 تا 90 درصد نور خورشید را منعکس می‌کنند. این رنگ‌ها همچنین نور ماورا بنفش را جذب می‌کنند و این یعنی قادر به خنک سازی سطوح از یک دمایی پایین‌تر نیستند.

با این حال، رنگ جدید ایجاد شده توسط محققان پردو می‌تواند درجه حرارت را در یک محیط خاص 4.5 درجه کاهش داده و آن را خنک‌تر کند؛ کاری که رنگ‌های فعلی به هیچ وجه نمی‌توانند انجام دهند.

پروفسور روان می‌گوید:

این یک یپشرفت بزرگ است، زیرا هر 1 درصد بازتاب نور بیشتر به معنای تولید گرمای کمتر به میزان 10 وات در متر مربع است.

بنابراین اگر از این رنگ جدید برای پوشش یک سقف حدود 1000 فوت مربعی (حدود 90 سانتی متر مربع) استفاده کنید، ما تخمین می‌زنیم که قدرت خنک کنندگی 10 کیلووات خواهد بود. این قدرت حتی نسبت به سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی که در اکثر خانه‌ها استفاده می‌شود بیشتر است.

سفیدترین رنگ دنیا چگونه تولید شده است؟

رنگ فوق سفید جدید حاوی ترکیبات سولفات باریم است که برای تولید محصولات دیگری مانند کاغذ چاپ عکس و مواد آرایشی نیز استفاده می‌شود.

سفیدترین رنگ دنیا

پروفسور روان در این زمینه می‌گوید:

ما دریافتیم که با استفاده از سولفات باریم، می‌توان از لحاظ تئوریک اشیاء را به شکلی واقعی بازتابنده کرد، به این معنی که آن‌ها واقعاً سفید باشند.

دانشمندان از غلظت بالایی از ذرات سولفات باریم برای تولید این رنگ جدید استفاده کردند و همچنین از اندازه‌های مختلفی از ذرات ترکیب استفاده نمودند تا رنگ سفید حاصل بتواند طیف بیشتری از رنگ‌های تشکیل دهنده نور خورشید را پراکنده و منعکس کند.

اینکه هر ذره از ترکیب سولفات باریم چقدر از نور را پراکنده می‌کند به اندازه آن بستگی دارد، بنابراین دانشمندان به عمد از اندازه‌های مختلف این ذرات برای پراکنده کردن رنگ‌هایی با طول‌های موج مختلف استفاده کردند.

البته، محققان باید در هنگام ساخت رنگ برخی نکات احتیاطی را هم در نظر بگیرند. به گفته پروفسور روان، اگرچه استفاده از غلظت بالاتر ذرات برای سفیدتر کردن رنگ خوب است، اما نمی‌توان این غلظت را بیش از حد زیاد کرد، چرا که کیفیت رنگ را کاهش داده و باعث می‌شود تا به راحتی کنده شده با بشکند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.