آموزش تکنیک ای اف تی

تکنیک ای اف تی



تکنیک ای اف تی برای رهایی ذهن
روش ای اف تی روشی برای رهایی ذهن و بدن از تنش است که به طب سوزنی بدون سوزن هم معروف میباشد و نقاط خاصی از بدن را شامل می شود.
روش ای اف تی چیست؟
« رهایی هیجانی» که به اختصار « ای اف تی»( EFT) گفته می شود، نوعی درمان جایگزین برای رفع دردهای جسمی و پریشانی های احساسی است و با اسامی دیگری مانند« ضربه درمانی» و« طب فشاری روانشناختی» هم شناخته می شود. در« ای اف تی» مثل طب فشاری تمرکز کار روی نقاط« مریدین»( meridian) یا همان کانال های انرژی است تا بتوان تعادل ازدست رفته را به سیستم انرژی بدن بازگرداند.



مدافعان این شیوه معتقد هستند که واردکردن ضربات آرام و حساب شده روی نقاط به خصوصی از بدن باعث ایجاد تعادل در سیستم انرژی بدن می شود. بدین سبب ادعا می شود که« ای اف تی» میتواند به خصوص در درمان اضطراب و اختلال استرس بعد از حادثه مؤثر باشد.



ای اف تی,تکنیک ای اف تی ,تکنیک ای اف تی چیست
روش ای اف تی چیست



شیوه انجام مرحله های ای اف تی در ۵ مرحله:
بهره برداری EFT را میتوان به پنج مرحله تقسیم کرد و چنانچه بیش از یک مسئله یا ترس دارید، میتوانید این سکانس را برای رفع آن و تکرار یا کاهش شدت حس منفی خویش تکرار کنید.



1- مشکل را معلوم کنید
برای اینکه این روش مؤثر واقع شود، نخست باید مشکل را شناسایی کنید.



این نقطه کانونی شما موقع ضربه زدن خواهد بود و تمرکز روی تنها یک مشکل در هر موقع برای افزایش نتیجه انجام خواهد شد.



2- شدت اولیه را ازمایش کنید
پس از معلوم کردن منطقه مشکل خود، باید سطح شدت معیار را تعیین کنید و سطح شدت در مقیاس ۰ تا ۱۰ درجه بندی می شود که ۱۰ بدترین یا دشوارترین است و مقیاس درد و ناراحتی احساسی یا جسمی شما از مشکل کانونی تان را بررسی می کند.



ایجاد یک معیار به شما کمک می کند تا بعد از انجام یک توالی کامل EFT، پیشرفت خود را کنترل کنید و چنانچه شدت اولیه شما پیش از ضربه زدن ۱۰ بود و در پایان به ۵ تغییر میکرد ، می توانستید ۵۰ درصد پیشرفت را مشاهده کنید.



3- تنظیم
قبل از ضربه زدن، شما باید عبارتی را بگویید که توضیح می دهد تلاش در پرداختن به آن برای چیست ؟



ای اف تی,تکنیک ای اف تی ,تکنیک ای اف تی چیست
روش ای اف تی چیست



این باید بر دو هدف اصلی متمرکز شود:

اذعان به مشکلات

قبول کردن خود با وجود مشکل



عبارت شایع این است:”گرچه من این[ ترس یا مشکل] را دارم، ولی خودم را عمیقا و کاملا می پذیرم.”



می توانید این عبارت را تغییر دهید تا متناسب با مشکل شما باشد و نمی توانید بگویید، “حتی اگر مادر من بیمار است، من خودم را عمیقاً و کاملا می پذیرم.” شما باید بر روی این مسأله تمرکز کنید که حس شما برای تسکین پریشانی ناشی از آن است و بهتر است با گفتن این ها، وضعیت را حل کنیم:”با اینکه ناراحتم که مادرم بیمار است ولی خودم را عمیقا و کاملا می پذیرم.”



انجام ضربات

4- ای اف تی- نقاط مریدین
در زنجیره ی ضربات« ای اف تی» باید به پایانه های ۹ نقطه از نقاط« مریدین» اهسته ضربه بزنید. درمجموع ۱۲ نقطه ی« مریدین» اصلی به صورت متقارن در طرفین بدن وجود دارد که هرکدام شان به یکی از اندام های داخلی مربوط هستند. ولی در« ای اف تی» بیشتر روی این ۹ نقطه کار می شود:



ای اف تی,تکنیک ای اف تی ,تکنیک ای اف تی چیست
معرفی تکنیک ای اف تی



لبه ی دست( KC):این نقطه در قسمت گوشتی لبه ی خارجی دست، در جایی بین بالای مچ و پایه ی انگشت کوچک، قرار دارد. KC همان قسمتی از دست است که با آن در کاراته برای شکستن اجسام ضربه وارد می کنند.



بالای سر( TH):درصورتی که از بالای سر یک گوش تان را با خطی به گوش دیگرتان وصل کنید و خط دیگری هم از بینی تا پشت گردن تان بکشید، نقطه ی TH درست در محل تلاقی این دو خط خواهد بود.



ابرو( EB):این نقطه در ابتدای ابرو درست بالای کناره ی بینی قرار دارد.



گوشه ی چشم( SE):این نقطه روی استخوان لبه ی خارجی گوشه ی چشم قرار دارد.



زیر چشم( UE):این نقطه روی استخوان زیر چشم حدود ۲/۵ سانتیمتر پائین تر از مردمک قرار دارد.



زیر بینی( UN):این نقطه در محدوده ی کوچک بین انتهای بینی و بالای لب بالایی قرار دارد.



چانه( Ch):این نقطه دقیقا روی چانه نیست، بلکه بین فرورفتگی چانه و لب پایینی قرار دارد.



ابتدای ترقوه( CB):این نقطه در محل تلاقی جناغ، ترقوه و دنده ی اول قرار دارد. برای جایابی این نقطه نخست انگشت اشاره تان را روی شکاف U شکل بالای استخوان سینه بگذارید ،( تقریباً جایی که گره کراوات قرار می گیرد). انگشت تان را از پائین همین قسمت U شکل حدود ۲/۵ سانتیمتر به طرف ناف حرکت دهید. این نقطه بااینکه دقیقا روی ترقوه نیست، برای راحتی به این اسم شناخته می شود.



زیربغل( UA):این نقطه حدود ۱۰ سانتیمتر پائین تر از زیربغل قرار دارد.



ای اف تی,تکنیک ای اف تی ,تکنیک ای اف تی چیست
موزش ساده و سریع ای اف تی


درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟
بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی

از نقطه ی KC در لبه ی دست آغاز کنید و همزمان جمله ای که را در مرحله ی قبل ساختید، هم ۳ بار تکرار کنید.



آنگاه به هرکدام از نقاط زیر به همین ترتیبی که آمده است، ۷ بار ضربه بزنید:

ابرو؛گوشه ی چشم؛زیر چشم؛زیر بینی؛چانه؛ابتدای ترقوه؛زیربغل.



پس از ضربه زدن به نقطه ی زیربغل زنجیره ی ضربات را با ضربه زدن به نقطه ی بالای سر تمام کنید. همین طور که نقاط ضربه را یکی یکی دنبال می کنید، جمله ی یادآوری را که همان کوتاه شده ی جمله ی تأکیدی مرحله ی قبل است با خودتان تکرار کنید.



به عنوان مثال چنانچه جمله تان این بود:« بااینکه بخاطر بیماری مادرم ناراحتم، عمیقا و کاملاً خودم را می پذیرم»، جمله ی یادآوری تان میتواند این باشد:« ناراحتم که مادرم بیمار است». این جمله را در نقاط ضربه با خودتان بگویید. زنجیره ی ضربات را هم میتوانید دو تا سه بار تکرار کنید.



5- شدت نهایی را ازمایش کنید
در انتها سلسله مراتب خود، سطح شدت خود را در مقیاس ۰ تا ۱۰ محاسبه کنید و نتایج تان را با سطح شدت اولیه خود مقایسه کنید و اگر به ۰ نرسیده اید، این روند را مجددا تکرار کنید.



فواید تکنیک ای اف تی
تمام احساسات منفی با اختلال در انرژی بدن حس می شوند. درد جسمی و بیماری بطور پیچیده با احساسات منفی در ارتباط هستند. علایم جسمی سبب پریشانی عاطفی میشوند و برعکس مشکلات عاطفی حل نشده از طریق علایم جسمی بروز می کنند. شما نمی توانید علایم را بدون پرداختن به دلیل آن درمان کنید.



بدن، مثل همه چیز در جهان، از انرژی تشکیل شده است. اگر تعادل را به انرژی بدن برگردانید، احساسات منفی و علایم جسمی ناشی از اختلال در انرژی را اصلاح خواهید کرد. تکنیک ای اف تی تعادل در انرژی بدن را بازیابی نموده و احساسات منفی را بیرون می کند.



این تکنیک شما را ملزم می کند که روی احساسات منفی خود کار کنید، به عنوان مثال ترس یا اضطراب، حافظه بد، یک مشکل حل نشده یا هر چیزی که شما را ازار می دهد.



در حالیکه تمرکز ذهنی خود را بر روی مسأله حفظ می کنید، از نوک انگشتان خود استفاده کنید تا پنج تا هفت بار در هر یک از ۱۲ نقطه از نصف النهار بدن ضربه بزنید. با ای اف تی از این نقاط نصف النهار – ضمن تمرکز بر پذیرفتن و از بین بردن احساسات منفی – به انرژی بدن خود دسترسی خواهید داشت و آنرا به حالت متعادل باز می گردانید.



ممکن است در خصوص این نصف النهارها تعجب کنید. به عبارت ساده، انرژی در بدن شما در امتداد شبکه خاصی از کانال ها گردش می کند. شما میتوانید به این انرژی در هر نقطه در امتداد این سیستم ضربه بزنید.



روش ای اف تی از آموزه های طب سنتی چینی ناشی می شود که از انرژی بدن بعنوان « ki» یاد می کردند. در زمان های قدیم، چینی ها ۱۰۰ نقطه نصف النهار در بدن را کشف کردند. آن ها همینطور متوجه شدند که با تحریک این نقاط نصف النهار میتوانند بهبود جسمی و روحی پیدا کنند. آن ها، آنرا انرژی نامیدند، آنرا منبع نامیدند، آنرا بعنوان نیروی زندگی نامیدند و آنرا هر طور که خواستند صدا زدند و از فوایدش استفاده کردند.



از برخی جهت ها، ضربه زدن شبیه به طب سوزنی است و از طریق تحریک مریدین بدن و جریان انرژی به بهبودی می رسد. ولی در این شیوه هیچگونه سوزنی وجود ندارد. طب سوزنی همینطور سالها طول میکشد تا شخصی در این کار ماهر شود. متخصصان در طب سوزنی باید صدها نقطه نصف النهار در طول بدن را به خاطر بسپارند.



ضربه زدن از طریق تکنیک ای اف تی، ساده و بدون درد است. این شیوه را میتواند هر فردی یاد بگیرد. هر موقع که میخواهید ، در هر کجا که هستید، این تکتیک را روی خود انجام دهید. کم هزینه بوده و زمان کمی برای انجام آن احتیاج است.



روش EFT میتواند با یک هدف خاص عاطفی به طرف چالش ها و تجربیات داشتن یک زندگی منحصربه فرد استفاده شود. مهم تر از همه، این روش به شما قدرت می دهد تا خود را بهبود بخشید و کنترل سرنوشت خویش را بدست خودتان بگیرید.


https://www.janblaghy.ir/%D8%AA%DA%A9%D9%86%DB%8C%DA%A9-eft-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9B-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81-%D8%AA%DB%8C/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.