فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می‌کند؟

 فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می‌کند؟ در اینجا علاوه بر پرداختن به موضوع فروشگاه اینترنتی، اصطلاحات اصلی مرتبط با فروشگاه اینترنتی و نکات جالب اینگونه فروشگاه‌ها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند ؟
فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند ؟

 فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می‌کند؟ در اینجا علاوه بر پرداختن به موضوع فروشگاه اینترنتی، اصطلاحات اصلی مرتبط با فروشگاه اینترنتی و نکات جالب اینگونه فروشگاه‌ها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت 

فروشگاه اینترنتی به مکانی گفته می‌شود که اجناسی برای فروش دارد. اصل این واژه در دنیای واقعی شکل گرفته و از ابتدای به وجود آمدن نخستین اجتماعات بین انسان‌ها نیز وجود داشته است؛ این واژه در ادامه و کم کم تکامل پیدا کرده پس می‌توان گفت که واژه جدیدی نیست و تقریبا همه با این واژه آشنایی دارند. فروشگاه اینترنتی یا Online Shop فروشگاهی است که در اینترنت و دنیای مجازی وجود دارد.

پایانه مجازی چیست؟

پایانه‌های مجازی نیز در واقع همان فروشگاه‌های اینترنتی و معنای دیگری برای فروشگاه مجازی یا همان فروشگاه اینترنتی هستند. لازم به ذکر است که این واژه در بین وب‌مستران رایج نیست و اصطلاح فروشگاه اینترنتی بیشتر در وب استفاده می‌شود.

درباره فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر بدانید؟

واژه‌ای بسیار جذاب و پیچیده است. واژه فروشگاه اینترنتی در واقع در سال ۱۹۹۱ شکل گرفته است. تیم برنرزلی بنیان‌گذار و پایه‌گذار این واژه و تجارت الکترونیک در جهان بوده است و در واقع او پدر تجارت الکترونیک در جهان است. 

در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروشگاه اینترنتی را در جهان راه‌اندازی کرد و بنابراین اولین فروش اینترنتی در دنیای وب شکل گرفت. این امر باعث شد کلمه‌ی فروشگاه اینترنتی به معنای واقعی شکل بگیرد.

بنابراین در کل ۲۵ سال است که فروشگاه اینترنتی در جهان شکل گرفته است و اتفاقات جالبی نیز در این سال‌ها رخ داده است. از جمله مهم‌ترین این اتفاقات می‌توان به ابداع ssl اشاره کرد. در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را  ایجاد کرد و کمپانی آلمانی اینترشاپ (Intershop) نیز، اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی یعنی آمازون و ئی‌بی فعالیت خود را آغاز کردند.

اما فروشگاه اینترنتی در ایران از چه سالی شکل گرفت؟ در این مورد متاسفانه اطلاعات دقیقی در دست نیست اما تاریخچه وب ایران به سال ۱۳۷۲ هجری شمسی برمی‌گردد.

در سال ۱۳۷۳ بود که ایران به شبکه اینترنت پیوست. نخستین رایانه که در ایران به اینترنت متصل شد مربوط به مرکز تحقیقات فیزیک نظری  ایران بود. تاریخچه در ایران هم به اواخر سال‌های ۷۰ تا اوایل ۸۰ برمی‌گردد. حدود سال‌های ۸۰ تا ۸۵ بود که اولین فروشگاه اینترنتی در ایران شکل گرفت. یکی از اولین و بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران، دیجی کالا است که در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر یکی از برگترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران است.

بررسی فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های واقعی

با به وجود آمدن فروشگاه‌های اینترنتی کارها بسیار ساده‌تر شدند و بازدهی نیز افزایش یافت. شاید راه‌اندازی یک فروشگاه در دنیای واقعی کار ساده‌ای نباشد اما راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی در دنیای مجازی در حال حاضر به مراتب ساده‌تر از راه‌اندازی یک فروشگاه واقعی است و بازدهی نیز بسیار بالاتر خواهد رفت. در ادامه چند مثال ساده در این مورد بررسی می‌شود. فرض کنید با حداقل هزینه، کسب و کاری را برای فروش اجناس برای یک ماه راه‌اندازی کرد. در دنیای مجازی با کمترین هزینه می‌توان یک فروشگاه اینترنی راه‌اندازی کرد اما در دنیای واقعی برای تهیه مکانی برای فروش اجناس حداقل به چند میلیون سرمایه نیاز است.

https://www.janblaghy.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.